Engelli Çocuklar ve Kaynaştırma sınıfları: EngelliHakları Sözleşmesi'nin 24. maddesinde engelli kişilere ilişkin eğitimi ömür boyu,fırsat eşitliğine dayalı ve ayrımcılık olmadan bütünleştirici bir eğitim olarak tanımlar ve şunları ister: a- İnsan potansiyelinin onur ve değer duygusunun tam gelişimi ve insan hakkına temel özgürlüklere ve insan çeşitliliğine saygı duyulmasını güçlendirmek. b- Engellilerinin kişiliklerinin yeteneklerinin yaratıcılıklarının zihinsel ve fiziksel becerilerinin potansiyellerinin en üst derecesinde gelişiminin sağlanması c- Engellilerin özgür bir topluma etkin bir şekilde katılımlarının sağlanması(Engelli Haklarına Dair Sözleşme, Madde 24 para. 1 ,a,b,c) Şeklinde düzenlerken sözleşmeyi onaylayan devletlerden de şunları sağlamalarını beklemektedir a- Engelliler engelleri nedeniyle genel eğitim sisteminden dışlanmamalı ve engelli çocuklar engelleri nedeniyle parasız ve zorunlu ilk ve ortaöğretim olanaklarının dışında tutulmamalıdır b-Engelliler yaşadıkları çevrede bütünleştirici kaliteli ve parasız ilk ve orta eğitime diğer bireylerle birlikte erişebilmelidir c-Bireylerin ihtiyaçlarına göre makul düzenlemeler yapılmalıdır d-Engelliler genel eğitim sistemi içinde ihtiyaç duyduğu desteği almalıdır e- Engellilere yönelik bireyselleştirilmiş etkin destekleyici tedbirler engellilerin tam katılım hedefine uygun olarak akademik ve sosyal gelişimi artırıcı ortamlar sağlanmalıdır.( Engelli Haklarına Dair Sözleşme, Madde 24 ,para 2,a,b,c,d,e Sözleşmeden de görüleceği üzere engelli kişilere fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmaksızın, bir ömür boyu ,genel eğitim sisteminden dışlanmadan ,diğer bireyler gibi ilk ve orta eğitime erişilebilecek olanakların sağlanması ve bireyin ihtiyaçlarına göre makul düzenlemelerin yapıldığı bir eğitim sisteminin oluşturulmasına vurgu yapılmaktadır. Yani burdan anlaşılacak en net mesaj engelli çocukların toplum tarafından kabul edilen beceri ve davranışları kazanmaları,toplumun bir parçası olarak yaşayabilmeleri ve üretime yönelebilmeleri onların eğitimleri ile mümkündür ve bu da fırsat eşitliği temelinde ve ayrımcılık yapılmayan bir eğitimle mümkündür.Bunu sağlamanın en önemli düzenlemelerinden birisi ve en önemlisi de kaynaştırma ve kaynaştırma sınıflarıdır. Kaynaştırma:Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği akranlarıyla birlikte eğitim ve öğretimlerini resmi veya özel; okul öncesi,ilköğretim,orta eğitimve yaygın eğitim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan destek eğitim hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır. Bedensel ,zihinsel,duygusal ve sosyal özellikleri yönünden yaşıtlarından farklı gelişim gösteren  ancak eğitim öğretime tam zamanlı veya yarı zamanlı olarak akranlarıyla birlikte devam eden öğrencilere verilen eğitimdir. Kaynaştırma engelli öğrencilerin sadece genel eğitim ortamına yerleştirilmesini içeren bir süreç değil  beraberinde destek hizmetleri ,uygun planlamaları ve çeşitli düzenlemeleri gerektiren teknik bir uygulamadır.Amacı ise engelli çocuklarla normal yaşıtlarını eğitsel ve sosyal yönden bütünleştirebilmektir. Kaynaştırmanın temelinde normal ve engelli çocukların arkadaşlık ilişkilerinin geliştiği,eğitim-öğrenme ortamlarında zenginleştiği yatmaktadır,böylelikle engelli çocuklarımız yaşıtlarından soyutlanmadan sosyalleşmeleri sağlanmaktadır. Bu eğitimle aynı zamanda engelli çocukların sosyal beceriler kazanmaları ortaya çıkmakta ve onların toplumun bir ferdi olmalarına olanak sağlamaktadır. Toplum tarafından kabul gören davranışları öğrenip geliştirmelerine fırsat sağlarken olumlu sosyal davranışlar ortaya  çıkarmakta ve onların toplumun bir ferdi ve üretime katkı koyan bir kişi olmalarını sağlamaktadır. Ancak etkili ve başarılı bir kaynaştırmanın olabilmesi için özellikle çok planlı ve iyi düzenlenmiş kaynaştırma uygulamaları,sınıf öğretmenin bilgi düzeyi,sosyal hizmet uzmanları ve Psikolojik Danışmanlık Rehberlik servislerinin özel eğitimcilerin, ailelerin işbirliği ile normal akranlarının engelli öğrencileri kabul etmesi ve ortak etkileşim çok önemlidir. Bir sonraki yazımda kaynaştırmanın olmazsa olmazları ,karşılaşılan sorunlarve ülkemizde kaynaştırmanın  durumunu değerlendirmeye çalışacağım.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

SEDEF HASTALIĞI ÜZERİNE BİR SÖYLEŞİ