Özet Şikayet Rehberi
Özet Şikayet
Rehberi
Komisyonun işlevi
Avustralya İnsan Hakları Komisyonu (Australian Human Rights Commission), belli
durumlarda Federal Hükümet kurum ve kuruluşları tarafından yapılan ayrımcılık
ve insan hakları ihlalleriyle ilgili şikayetleri inceleyen ve uzlaştıran
bağımsız ulusal bir kuruluştur. Komisyon tarafsız bir şekilde hareket eder.
Komisyon ayrıca, şikayetle ilgili tarafların hiç birisi adına hareket etmez.
Şikayette bulunmak istemeniz durumunda bu rehber sizin için yararlı olabilir.
Komisyon beş farklı yasa uygulamaktadır. Bu yasalar
şunlardır:
- 1975 Irk Ayrımcılığı Yasası (Racial Discrimination Act 1975)
- 1984 Cinsiyet Ayrımcılığı Yasası (Sex Discrimination Act 1984)
- 1986 Avustralya İnsan Hakları Komisyonu Yasası (Australian Human Rights Commission Act 1986)
- 1992 Özürlü Ayrımcılığı Yasası (Disability Discrimination Act 1992)
- 2004 Yaş Ayrımcılığı Yasası (Age Discrimination Act 2004)
Irk
1975 Irk Ayrımcılığı Yasası’nda (Racial Discrimination
Act 1975), kişilerin ırk, renk, soy ya da milliyet veya etnik kökenleri
nedeniyle, istihdam edilme ve mal ve hizmetlerin sağlanması gibi kamu yaşamının
belli alanlarında ayrımcılığa maruz kalmalarının yasalara aykırı olduğu
belirtilmektedir. Yasa ayrıca, ırksal nefreti de yasaklamaktadır. Bu, bir
kişinin, ırk, renk, milliyet veya etnik kökeniniz nedeniyle açıkça hakaret
edici, aşağılayıcı veya sindirici olabilen herhangi bir davranışta bulunması,
söz söylemesi ya da yayın yayımlaması durumunda ortaya çıkmaktadır.
Cinsiyet
1984 Cinsiyet Ayrımcılığı Yasası’nda (Sex Discrimination Act 1984), kişilerin cinsiyet,
medeni durum ya da hamilelikleri nedeniyle, istihdam edilme ile mal ve
hizmetlerin sağlanması gibi kamu yaşamının belli alanlarında ayrımcılığa maruz
kalmalarının yasalara aykırı olduğu belirtilmektedir. Ayrıca, bir kişinin aile
sorumlulukları nedeniyle işten çıkarılması da yasalara aykırıdır. Yasa bundan
başka, kamu yaşamında cinsel tacizi de yasaklamaktadır. Cinsel taciz, normal
bir kişinin, hakaret edici, aşağılayıcı veya sindirici bulabileceği cinsellik
içeren istenmeyen bir davranıştır.
Özürlülük
1992 Özürlü Ayrımcılığı Yasası’nda (Disability
Discrimination Act 1992), özürlü bir kişinin, istihdam,
eğitim ve binalara erişim ile mal ve hizmetlerin sağlanması gibi kamu yaşamının
birçok alanında özürlü olmayan bir kişiye göre ayrımcı davranışa maruz
kalmasının yasalara aykırı olduğu belirtilmektedir. “Özürlülük” çok geniş
olarak tanımlanmakta ve bedensel ve ruhsal özürlülük yanında, vücutta bir
hastalığa neden olan organizmaların varlığı da dahil her türlü özürlülüğü
kapsamaktadır.
Yasa ayrıca, kişide şu anda ve geçmişte varolan veya
gelecekte olabilecek ya da olmasının beklendiği özürlülük durumlarını da
kapsamaktadır. Bundan başka, özürlülüğünüz nedeniyle yararlandığınız gereçler,
yardımcılar veya eğitilmiş hayvanlar da yasa kapsamındadır.
Yaş
Yaş Ayrımcılığı
Yasası’nda (Age Discrimination Act 2004), bir kişinin yaşında ötürü istihdam edilme, mal ve hizmetlerin
sağlanması, tesislerden yararlanma, barınma, eğitim ve Federal yasa ve
programların uygulanması gibi kamu yaşamının belli alanında ayrımcı davranışa maruz kalmasının yasalara
aykırı olduğu belirtilmektedir.
Emeklilik, göçmenlik,
vergi, gençlik ücretleri ve eyalet yasaları gibi bazı kamu yaşamı alanları Yasa
kapsamına girmemektedir. Ayrıca, belli bir yaş grubuna, o yaş grubuna özgü bir
ihtiyacı karşılamaya yönelik fayda sağlamak yasalara aykırı değildir.
İnsan hakları ve istihdam
1986
Avustralya İnsan Hakları Komisyonu Yasası (Australian
Human Rights Commission Act 1986), başlıca iki şikayet alanını kapsamaktadır. Birinci
alan, Avustralya Federal Hükümeti tarafından ya da onun adına yapılan insan
hakları ihlalleri iddiaları ile ilgilidir. İnsan Hakları, Uluslararası Vatandaşlık ve Siyasi Haklar Anlaşması (International
Covenant on Civil and Political Rights) ve Çocuk Hakları Anlaşması (Convention on the Rights of the Child) gibi
bu Yasa kapsamında programa alınmış ya da deklare edilmiş belli uluslararası
anlaşma ve bildirgelerde belirtildiği şekilde tanımlanmaktadır.
İkinci şikayet alanı, din, siyasi görüş, sosyal köken,
yaş, suç kaydı, cinsel tercih ya da sendikal faaliyet nedeniyle istihdam ve
mesleki alanda haksız davranışlara maruz kalmayla ilgili şikayetleri kapsar.
İstisna, muafiyet ve savunmalar
Tüm haksız davranışlar yasadışı kabul edilmediğinden,
yukarıda belirtilen yasaların hepsi çeşitli istisna ve muafiyetler
sağlamaktadır. Ayrıca, hakkında şikayette bulunulan kişiler için bazı savunma
yöntemleri de bulunmaktadır.
Şikayette bulunma
Komisyon ücretsiz şikayet hizmeti sağlamaktadır. Ayrımcılık
veya insan hakları ihlalinden kaynaklandığını düşündüğünüz bir sorunla ilgili
olarak tavsiye ve bilgi almak için Komisyona başvurabilirsiniz.
Yasal temsilcinizin olması gerekli değildir. Bir avukatın
gerekip gerekmediği kararı tamamen taraflara bağlıdır. Bununla beraber,
Komisyonun yasal temsilcilik için herhangi bir parasal destek sağlamadığını
bilmeniz gerekir.
Birçok şikayet işlemi Komisyona telefon etmeyle başlamaktadır.
Bir şikayet bilgi görevlisi, şikayetinizin Komisyon tarafından ele alınıp
alınamayacağının belirlenmesinde size yardımcı olacaktır. Alınması halinde, bir
sonraki aşama hakkında bilgilendirileceksiniz. Komisyonun, telefonla bilgi alan
kişiler için TTY ve tercümanlık hizmetleri bulunmaktadır.
- Şikayet Danışma Hattı: 1300 656 419.
- Yazılı ve Sözlü Tercümanlık Servisi: 13 14 50.
Komisyona şikayet başvurusunda bulunma
Bazı özel durumların dışında, tüm şikayetlerin Komisyona
yazılı olarak yapılması gerekir. Bu herhangi bir yazılı şekilde (e-posta dahil)
ve dilde olabilir. Komisyonun şikayet formları bulunmaktadır. Bu formdan
edinmek için, Şikayet Danışma Hattı’nı aramanız gerekir. Şikayet formunu
kullanmanız gerekmese de, şikayette bulunduğunuz zaman, bize iletmeniz gereken
tüm bilgileri ana hatlarıyla açıkladığından, form çok yararlıdır. Şikayet
formunu aşağıdaki adrese göndermeniz gerekir.
The Director – Complaint Handling
Australian Human Rights Commission
GPO Box 5218
Sydney NSW 2001
Şikayetiniz nasıl ele alınacaktır?
Şikayet inceleme yöntemi esnektir. Bununla beraber,
birçok şikayet genellikle aşağıdaki yöntem izlenerek ele alınmaktadır.
Komisyona gelen tüm şikayet başvuruları Şikayet İnceleme
Direktörü (Director, Complaint Handling) tarafından değerlendirilmektedir.
Komisyon görevlileri ayrıntılı bilgi edinmek için sizinle
bağlantı kurabilirler. Bundan sonra (Komisyonun şikayetinizin incelenmesi
gerektiğine karar vermesi durumunda) Komisyon, durumu, hakkında şikayette
bulunulan tarafa (şikayette bulunduğunuz kişi ya da kuruluş) yazılı olarak
bildirecek; şikayet formunun/mektubunun bir kopyasını gönderecek ve belli
sorular sorarak şikayete ilişkin görüşlerini isteyecektir. Hakkında şikayette
bulunulan kişi ya da kuruluş, Komisyonun incelemesine genellikle yirmibir (21) gün
içinde yanıt verecektir. Yanıtın bir kopyası size gönderilecektir.
İnceleme ve ilgili bilgilerin elde edilmesinin ardından
Başkan aşağıda belirtilen kararlardan birini verecektir:
- şikayeti incelemeye son verme; ya da
- uzlaşma yöntemiyle sorunu çözüme kavuşturmaya çalışma.
Uzlaşma, Komisyon, şikayette bulunan kişi ve hakkında
şikayette bulunulan kişi veya kuruluşun, tarafların üzerinde anlaşabilecekleri
bir çözüm bulmak amacıyla birlikte çalışmaları durumunda sağlanır. Uzlaşma
işlemi, her iki tarafa da, mahkemeye gitmeden sorunlarını anlatma ve sorunu
daha az resmi olan bir yöntem ve tarafların üzerinde anlaştıkları koşullarda
çözme olanağı sağlamaktadır
Uzlaşma toplantısı yüzyüze, yazışma ya da telefon
yöntemleriyle yürütülebilir.
Şikayetin incelenmesine son verilme nedenleri
Şikayetin uzlaşma yöntemiyle çözüme kavuşturulamaması
halinde, Başkan şikayet inceleme işlemine son verecektir.
Başkan ayrıca, aşağıda belirtilen konularda ikna olma
dahil, diğer bazı nedenlerden ötürü de şikayet inceleme işlemine son verebilir.
- Şikayet konusu davranışın yasadışı olmaması;
- Şikayetin, iddia edilen ayrımcılık olayının gerçekleşmesinin ardından oniki (12) aydan daha uzun bir süre sonra yapılması;
- Gerekçelerin yetersizliği;
- Daha uygun çözüm yönteminin olması ya da kullanılabilmesi; veya
- Konunun, Avustralya Federal Mahkemesi tarafından ele alınmasını gerektiren kamusal bir öneme sahip olması.
Şikayetin, 1975
Irk Ayrımcılığı Yasası, 1984 Cinsiyet Ayrımcılığı Yasası, 1992 Özürlü Ayrımcılığı
Yasası ve 2004 Yaş Ayrımcılığı Yasası uyarınca sona erdirilmesinden sonra, Başkan,
oturum ve karar için Avustralya Federal Mahkemesi’ne başvurmanıza olanak
sağlayacak olan bir Sona Erdirme Duyurusu (Notice of Termination)
gönderecektir. Komisyon dava ile ilgili olarak size yardımcı olamaz. Mahkemeyi
kazanamamanız halinde, diğer tarafın mahkeme masraflarını da ödemek zorunda
kalabileceğinizi bilmeniz gerekir.
Konunun, 1986 Avustralya İnsan Hakları Komisyonu
Yasası kapsamında istihdam veya mesleki alanda insan hakları ihlali veya
ayrımcılığı iddiasıyla incelenmesi halinde, Başkan, yukarıda açıklanan benzer
nedenlerden ötürü incelemeyi sürdürmeyi reddedebilir. Ancak, bu Yasa kapsamında
mahkemeye başvurulması söz konusu değildir. Başkan, insan hakları ihlali ya da
ayrımcılığın olduğuna karar vermesi halinde, konuyla ilgili bir raporu Federal
Adalet Bakanı’na (Federal Attorney-General) sunmalıdır. Başkan ayrıca, sorunu
çözmeye yönelik önerilerde de bulunabilir. Adalet Bakanı daha sonra bu raporu
Parlamentoya sunmalıdır.
Komisyon haberleşme ayrıntıları
- Şikayet Danışma Hattı: 02 9284 9600 ya da 1300 656 419 (yerel telefon ücreti karşılığında)
- TTY (işitme engelliler için): 1800 620 241.
- Yazılı ve Sözlü Tercümanlık Servisi: 13 14 50.
- E-posta: complaints.info@humanrights.gov.au
- Web Sitesi: www.humanrights.gov.au
Lütfen tüm yazışmaları aşağıdaki adrese gönderiniz:
Director – Complaints
Handling
Australian Human Rights Commission
Level 8, 133 Castlereagh
Street
Sydney NSW 2000
ya da
GPO Box 5218
Sydney NSW 2001
Yorumlar
Yorum Gönder